Hei venner og familie =D
Endelig skal jeg sette meg ned med både internettilgang og strøm i stikkontakene og se om jeg ikke klarer å skrive en slags reiseblogg. Akkurat nå sitter jeg i en gyngestol på balkongen vår i Suubi, Uganda, hvor man i perioder har ganske greit nett.
Suubi er altså en liten landsby en times kjøring unna hovedstaden, Kampala, og også det meste av matvarer og butikker generelt. Men etter en uke i en forurenset og brun hovedstad var det deilig å komme ut til frisk luft og grønne omgivelse. Og utsikten er slett ikke verst fra gyngestolen min.
Onsdag 17. oktober 2012 blei til slutt avreisedagen, etter mange månder med tenking og søknadsskriving og utsettelser, samt noen nervepirrende siste uker. Endelig svar på søknaden til Watoto kom kun 3 uker før avreise! (Muligens litt selvforskyldt, men liker å skylde på "African Time")
Så fra 17. okt. til 16. des. skal jeg jobbe som frivillig i Watoto sine babyhjem.
Kort om Watoto Child Care Ministries, tatt med en klype salt:
Rescue a Child • Raise a Leader • Rebuild a Nation
En kristen organisasjon med utspring fra Watoto Church i Kampala, Uganda.
De har 3 barne/babyhjem aka Baby Watoto hvor barna stort sett er under 2 år, med bl.a. unntak av "special needs"-barna som ofte er noen år eldre. Et barnehjem i Gulu, et i Suubi og et i Kampala kalt Bulrushes.
Spedbarna/småbarna kommer til Watoto via sykehus, politi eller andre, eller via foreldre som ikke klarer å ta vare på dem lengre. Bare i Uganda finnes det ca 2,5 mill foreldreløse barn pga aids. Halve Norges befolkning!
Når barna er ca. 2 år og friske får de tildelt en ny mor og hver mor har totalt 8 barn. Mødrene er enker eller ugifte og blir godt ivaretatt av Watoto. De har ofte 2 biologiske barn selv som da er sikret mat, klær og god utdannelse innen Watoto.
Watotobarna har også et eget kor som reiser verden rundt og synger for engelske kongefamilier, amerikanske presidenter og vanlig folk =)
Dette er slik jeg har forstått det til nå. Du kan evt. lese mer på watoto.no eller watoto.com
16. des. flyr jeg til Pemba, Mozambique og forhåpentligvis Iris Ministries. Her blir jeg til 26. des og feirer jul med min gode venninne og kollega Åshild =D
Etter det skal vi ha en herlig uke på Zanzibar, en øy på utsiden av Tanzania. Her blir det forhåpentligvis deilige soldager, nyttårsfering og besøk på sykehus.
2. jan. flyr vi tilbake til fastland, Dar es Salaam, og neste billett bestilt er flyturen hjem fra Uganda 31.jan! Det betyr ca 1 mnd med loffing i Øst-Afrika. Men noen halvveisplaner har vi, med bryllup i Nairobi, Kenya, klatring på Kilimanjaro, sykehusbesøk i Moshi og Haydom og kanskje en båttur over Victoriasjøen og tilbake til Uganda.
Nå har det blitt mørkt på balkongen og jeg blir spist opp av malariamygg, så på tide å komme seg inn! Neste gang får jeg kanskje skrive litt mer om hva jeg faktisk har opplevd til nå =)
Endelig skal jeg sette meg ned med både internettilgang og strøm i stikkontakene og se om jeg ikke klarer å skrive en slags reiseblogg. Akkurat nå sitter jeg i en gyngestol på balkongen vår i Suubi, Uganda, hvor man i perioder har ganske greit nett.
Suubi er altså en liten landsby en times kjøring unna hovedstaden, Kampala, og også det meste av matvarer og butikker generelt. Men etter en uke i en forurenset og brun hovedstad var det deilig å komme ut til frisk luft og grønne omgivelse. Og utsikten er slett ikke verst fra gyngestolen min.
Onsdag 17. oktober 2012 blei til slutt avreisedagen, etter mange månder med tenking og søknadsskriving og utsettelser, samt noen nervepirrende siste uker. Endelig svar på søknaden til Watoto kom kun 3 uker før avreise! (Muligens litt selvforskyldt, men liker å skylde på "African Time")
Så fra 17. okt. til 16. des. skal jeg jobbe som frivillig i Watoto sine babyhjem.
Kort om Watoto Child Care Ministries, tatt med en klype salt:
Rescue a Child • Raise a Leader • Rebuild a Nation
En kristen organisasjon med utspring fra Watoto Church i Kampala, Uganda.
De har 3 barne/babyhjem aka Baby Watoto hvor barna stort sett er under 2 år, med bl.a. unntak av "special needs"-barna som ofte er noen år eldre. Et barnehjem i Gulu, et i Suubi og et i Kampala kalt Bulrushes.
Spedbarna/småbarna kommer til Watoto via sykehus, politi eller andre, eller via foreldre som ikke klarer å ta vare på dem lengre. Bare i Uganda finnes det ca 2,5 mill foreldreløse barn pga aids. Halve Norges befolkning!
Når barna er ca. 2 år og friske får de tildelt en ny mor og hver mor har totalt 8 barn. Mødrene er enker eller ugifte og blir godt ivaretatt av Watoto. De har ofte 2 biologiske barn selv som da er sikret mat, klær og god utdannelse innen Watoto.
Watotobarna har også et eget kor som reiser verden rundt og synger for engelske kongefamilier, amerikanske presidenter og vanlig folk =)
Dette er slik jeg har forstått det til nå. Du kan evt. lese mer på watoto.no eller watoto.com
16. des. flyr jeg til Pemba, Mozambique og forhåpentligvis Iris Ministries. Her blir jeg til 26. des og feirer jul med min gode venninne og kollega Åshild =D
Etter det skal vi ha en herlig uke på Zanzibar, en øy på utsiden av Tanzania. Her blir det forhåpentligvis deilige soldager, nyttårsfering og besøk på sykehus.
2. jan. flyr vi tilbake til fastland, Dar es Salaam, og neste billett bestilt er flyturen hjem fra Uganda 31.jan! Det betyr ca 1 mnd med loffing i Øst-Afrika. Men noen halvveisplaner har vi, med bryllup i Nairobi, Kenya, klatring på Kilimanjaro, sykehusbesøk i Moshi og Haydom og kanskje en båttur over Victoriasjøen og tilbake til Uganda.
Nå har det blitt mørkt på balkongen og jeg blir spist opp av malariamygg, så på tide å komme seg inn! Neste gang får jeg kanskje skrive litt mer om hva jeg faktisk har opplevd til nå =)
