mandag 3. desember 2012

Herlige uker i Village of Hope

5 herlige uker i Suubi (som altså betyr håp) er over. I slutten av hver månede blir de frivillige flyttet rundt etter behov og plass, så på torsdag ble jeg tvangsflyttet tilbake til Kampala og Bulrushes.  Kjekt å komme tilbake til babyene i Bulrushes, men hadde håpet på å kunne bli hos Suubibarna fram til jeg reiser videre om et par uker. Det tar tid å bli kjent med så mange nye ansikter, både barn og pleiere, samt lære seg navn og rutiner. Og ikke minst, har blitt utrolig glad i babyene her... Kommer til å savne dem, samt frisk luft og grønne omgivelser! =)

Kommer til å saven å våkne opp til denne utsikten:


Og henge med disse Aussiejentene:

Mia, Bianca og meg med 3 skjønne jenter på armen.

Noe av det beste med Suubi er at her har vi muligheten til å ta med babyer i kirka på søndagene =) Det blir utrolig varmt og er tungt å bære de opp til toppen av åsen, spesielt når man må kle seg sømmerlig og dekke til skuldre og knær. Det medfører støler armer dagen derpå, men er vel verdt det. Det er ikke så ofte babyene beveger seg på utsiden av babyhjemmet, så øynene er store når de kommer inn til stappfull gudstjeneste med høylytt lovsang.

Nydelige Baby J.

Ettersom vi bor på babyhjemmet har vi også muligheten til å stjele med oss en baby eller to opp til leiligheten om det skulle friste.. Noe det ofte gjør!


Dette er ikke så dumt..

En liten tur opp på taket med favorittbaby N. som helst skulle vært stjelt med til Norge =p






Barnas dager starter kl 07. Da er det melk, youghurt og/eller grøt til frokost. Hos Infants er dette tidspunktet hvor man plutselig har 11-12 babyer stablet oppetter beina mens de koser seg med en flaske melk. Her gjelder det å ha lært seg å holde flaska selv.

På dette beinet er det plass til 2-3 babyer til!

Etter mat blir alle barna vasket i de store vaskene, dog de virker ikke så veldig store når Special Needs barn på 6 år skal ned i dem..

Utover formiddagen er det lek og evt. bading om sola steker.



Mister D. er mindre fornøyd med at håret barberes av igjen.

Heldigvis må små barn ha formiddagslurer også, noe som betyr pause fra ca. kl 1230 til 1500. Så er det påan igjen med melk, mat, lek, mer mat, bading, pysj og melk før legging kl 1830-1900.

Big Toddlers, nyvasket, i pysj og med et glass geitemelk før legging.

Sånn går no dagan. Som frivillig er vår hovedoppgave å avlaste pleierne slik at de kan bruker med tid med barna sine. Det betyr i hovedsak OPPVASK! Er superlei oppvask. 30-35 barn per avdeling, 7-8 måltider med mat og/eller drikke, 35 tåteflasker, endeløse hauger av glass og boller, ingen oppvaskmaskin. Vaska på meg en senehinnebetennelse i håndleddet..

Men oppvaska går lettere med litt selskap =)


Kommer ikke til å savne den biten..
Men nå er det Desember og snart er det jul! I den anledning litt Suubi julestemning:


Juletrærne pyntes med litt hjelp


Resultatet beunders.


Julehilsen fra Suubi =)