JAAA, nå har jeg endelig klart å komme meg helt ajour med lekselesning! Så nå, kjære venner og familie, kan jeg sette meg ned og skrive blogg med god samvittighet. Herlighet, 2 måneder inn i skoleåret! Absolutt på tide med et ordentlig innlegg.. (skrev jeg for to uker siden før jeg falt av lasset nok en gang, men nå endelig i kontroll igjen og med tid til å avslutte innlegget.. JAA =D)
Tenkte jeg måtte begynne med å fortelle litt om hvordan jeg havnet i Redding, California, og hvordan skolehverdagen er.
Som de fleste sikkert vet så hadde jeg nylig et fantastisk år i Hemsedal med bibelskole på høsten (TimeOut2013) og frivillig teamarbeid med TimeToGo2014 på våren. Jeg lærte mye og vokste mye, for Hemsedal og Krik Høyfjellssenter har veldig god jord for åndelig vekst =)
Usikker på veien videre flyttet jeg hjem til mamma og pappa <3 for sommeren. Tenkte at jeg jo nå hadde hatt mitt "friår" med Jesusfokus, så regnet med at framtiden kom til å innebære jobbing som sykepleier. Spørsmålet var egentlig bare i hvilken by med barneavdeling jeg skulle flytte til..
Kontrasten mellom det gode kristne fellesskapet i Hemsedal og min mangel på kristent nettverk i Larvik ble mer og mer merkbar i løpet av sommeren (dog det skal sies at det var herlig å få være hjemme med familien igjen). I tillegg begynte jeg å kjenne på en "identiteskrise" =o I Hemsedal ble jeg stadig vekk pushet ut av min komfortable komfortsone, med varierende hell og humør.. En god konsekvens av det var at jeg stadig vekk oppdaget nye sider ved meg selv. I tillegg hadde jeg gode mennesker rundt meg som snakket sannhet inn i livet mitt og hjalp meg luke vekk endel løyntanker jeg har hatt om megselv. Når jeg flyttet hjem til Larvik for sommeren oppdaget jeg at den prosessen ikke var ferdig. Så når min fantastiske kollega Kamilla Normandbo fortalte om bibelskolen i Redding, California (som jeg hadde hørt diverse interessante rykter om), at det var en skole for alle aldre, fra 17 til 70 år, og jeg oppdaget at det første året hadde det flotte navnet "IDENTITY" måtte jeg slenge inn en søknad.. Og TADA, nå ER jeg HER =D (Også en takk til Tone Lise <3 som minnet meg på at disiplene til Jesus ikke bare hadde ett "friår" med Jesus-fokus, men at de fulgte Han hver dag i 3 år. Så da kan jeg dra på bibelskole to år på rad =p)
Bethel School of SUPERNATURAL Ministry aka BSSM. Burde nok ha skjønt ut ifra navnet at dette kom til å bli en annerledes skole. Men klarte altså alikevel å pådra meg et kultursjokk som jeg nå så vidt har kommet over. Kristenkulturen i Hemsedal er litt annerledes enn såkalt "Bethel Culture". Var ikke helt klar over at jeg nå har havnet i "hjerte av karismatisk kristendom" om du vil.
Men så er det også en helt fantastisk og seriøs skole =D (Selv om det kanskje ikke høres sånn ut på navnet eller ser sånn ut i klasserommet alltid.. hehe) Så jeg har lyst til å fortelle litt om hvordan skolehverdagen og undervisningsopplegget er.
Vi har obligatorisk undervisning mandag til torsdag, pluss en gudstjeneste på søndag. Undervisningsdagene består stort sett av en 4 timers hovedbolk som inkluderer 30 min valgfri lovsang/bønn for dagen, en times bibelundervisning med Dann Farrelly<3, ny lovsangsbolk, og så 1,5 times forelesning/tale med stort sett Bill Johnson eller Kris Vallotton, men også mange andre talere. Om Bill og Kris ikke er så kjente navn så hørte jeg noen beskrive BSSM som å gå på økonomistudie med Bill Gates og Donald Trump som undervisere =)
Den relativt store klassen på 1100 elever er delt inn i mindre grupper på ca 60 stk kalt Revival Groups. Hver Revival Group (RG) har en egen pastor og min heter Lindsay Coil, en lattermild og veldig bra dame.
RG har møte en gang i uka, i tillegg til enkelte RG-parties og City Project hvor vi jobber frivillig for byen et par dager i løpet av året. RG-gruppene er også ganske store, så vi er videre fordelt utover Pastor Lindsay sine "interns",dvs stort sett 3.årsstudenter som assisterer henne. Så vi er 10 jenter i vår CoreGroup, under intern Katie. Og disse gruppene er igjen delt inn i SmallGroups hvor vi er 5 jenter. Vi møtes hver mandag og snakker om tanker og følelser og temaet vi har fått for den uka. Jeg har blitt veldig glad i SG-jentene allerede.
I tillegg kommer valgfag =D Vi har CityService som går gjennom hele året, så jeg har TreasureHunts (skattejakt) hver torsdags morgen. Skattejakt går ut på at vi spør Gud om det er noen spesifikke mennesker han ønsker vi skal møte på og be for den dagen. Tankene som dukker opp skriver vi ned på et ark, skattekartet. Etterpå sammenligner gruppa kartene og finner ut hvor vi skal gå. Vi har foreløpig bare gjort det tre torsdager, men har allerede mange spennende opplevelser fra det. Min "menneskefrykt" og "frykt for avvisning" får bank hver torsdag =p
På tirsdager har vi AMTs (advanced mission training), valgfag som er delt inn i fire perioder i løpet av året. Jeg har akkurat blitt ferdig med Prophetic AMT hvor vi har lært mye om nettopp dette å profetere! Og nå har jeg startet med Evangelism AMT(track) som er helt fantastisk! Det handler om å gjøre det Jesus sa vi skulle gjøre; "Gå ut og gjør alle folkeslag til disipler" (Matt28:19).
Det var litt om skolehverdagen =D Flere historier kommer etterhvert =D
Tenkte jeg måtte begynne med å fortelle litt om hvordan jeg havnet i Redding, California, og hvordan skolehverdagen er.
Som de fleste sikkert vet så hadde jeg nylig et fantastisk år i Hemsedal med bibelskole på høsten (TimeOut2013) og frivillig teamarbeid med TimeToGo2014 på våren. Jeg lærte mye og vokste mye, for Hemsedal og Krik Høyfjellssenter har veldig god jord for åndelig vekst =)
![]() |
| Teamhuset i Hemsedal <3 |
![]() |
| (Oops, stjelte dette bilde fra facern, Audun =p) |
Usikker på veien videre flyttet jeg hjem til mamma og pappa <3 for sommeren. Tenkte at jeg jo nå hadde hatt mitt "friår" med Jesusfokus, så regnet med at framtiden kom til å innebære jobbing som sykepleier. Spørsmålet var egentlig bare i hvilken by med barneavdeling jeg skulle flytte til..
Kontrasten mellom det gode kristne fellesskapet i Hemsedal og min mangel på kristent nettverk i Larvik ble mer og mer merkbar i løpet av sommeren (dog det skal sies at det var herlig å få være hjemme med familien igjen). I tillegg begynte jeg å kjenne på en "identiteskrise" =o I Hemsedal ble jeg stadig vekk pushet ut av min komfortable komfortsone, med varierende hell og humør.. En god konsekvens av det var at jeg stadig vekk oppdaget nye sider ved meg selv. I tillegg hadde jeg gode mennesker rundt meg som snakket sannhet inn i livet mitt og hjalp meg luke vekk endel løyntanker jeg har hatt om megselv. Når jeg flyttet hjem til Larvik for sommeren oppdaget jeg at den prosessen ikke var ferdig. Så når min fantastiske kollega Kamilla Normandbo fortalte om bibelskolen i Redding, California (som jeg hadde hørt diverse interessante rykter om), at det var en skole for alle aldre, fra 17 til 70 år, og jeg oppdaget at det første året hadde det flotte navnet "IDENTITY" måtte jeg slenge inn en søknad.. Og TADA, nå ER jeg HER =D (Også en takk til Tone Lise <3 som minnet meg på at disiplene til Jesus ikke bare hadde ett "friår" med Jesus-fokus, men at de fulgte Han hver dag i 3 år. Så da kan jeg dra på bibelskole to år på rad =p)
| BSSM - Civic Center (11.sept, som forklarer flagg på halv stang) |
Bethel School of SUPERNATURAL Ministry aka BSSM. Burde nok ha skjønt ut ifra navnet at dette kom til å bli en annerledes skole. Men klarte altså alikevel å pådra meg et kultursjokk som jeg nå så vidt har kommet over. Kristenkulturen i Hemsedal er litt annerledes enn såkalt "Bethel Culture". Var ikke helt klar over at jeg nå har havnet i "hjerte av karismatisk kristendom" om du vil.
Men så er det også en helt fantastisk og seriøs skole =D (Selv om det kanskje ikke høres sånn ut på navnet eller ser sånn ut i klasserommet alltid.. hehe) Så jeg har lyst til å fortelle litt om hvordan skolehverdagen og undervisningsopplegget er.
| Klasserommet med ca 1100 1.års studenter |
Vi har obligatorisk undervisning mandag til torsdag, pluss en gudstjeneste på søndag. Undervisningsdagene består stort sett av en 4 timers hovedbolk som inkluderer 30 min valgfri lovsang/bønn for dagen, en times bibelundervisning med Dann Farrelly<3, ny lovsangsbolk, og så 1,5 times forelesning/tale med stort sett Bill Johnson eller Kris Vallotton, men også mange andre talere. Om Bill og Kris ikke er så kjente navn så hørte jeg noen beskrive BSSM som å gå på økonomistudie med Bill Gates og Donald Trump som undervisere =)
Den relativt store klassen på 1100 elever er delt inn i mindre grupper på ca 60 stk kalt Revival Groups. Hver Revival Group (RG) har en egen pastor og min heter Lindsay Coil, en lattermild og veldig bra dame.
| Min pastor Lindsay |
I tillegg kommer valgfag =D Vi har CityService som går gjennom hele året, så jeg har TreasureHunts (skattejakt) hver torsdags morgen. Skattejakt går ut på at vi spør Gud om det er noen spesifikke mennesker han ønsker vi skal møte på og be for den dagen. Tankene som dukker opp skriver vi ned på et ark, skattekartet. Etterpå sammenligner gruppa kartene og finner ut hvor vi skal gå. Vi har foreløpig bare gjort det tre torsdager, men har allerede mange spennende opplevelser fra det. Min "menneskefrykt" og "frykt for avvisning" får bank hver torsdag =p
På tirsdager har vi AMTs (advanced mission training), valgfag som er delt inn i fire perioder i løpet av året. Jeg har akkurat blitt ferdig med Prophetic AMT hvor vi har lært mye om nettopp dette å profetere! Og nå har jeg startet med Evangelism AMT(track) som er helt fantastisk! Det handler om å gjøre det Jesus sa vi skulle gjøre; "Gå ut og gjør alle folkeslag til disipler" (Matt28:19).
Det var litt om skolehverdagen =D Flere historier kommer etterhvert =D
| Min vakre roomie og meg, her muligens klare for kaffe! |

