Torsdag kveld, 8. nov. kl 21.53, noe som betyr at de andre frivillige forlengst ligger i sengene. Men det er i dag 3 uker siden jeg landet i Uganda og på høy tid med en ordentlig oppdatering! Så jeg har satt meg tilrette i babyhjemmets ganger hvor det er internettsignal, samt en haug mygg. Det er så mye å skrive og så mange bilder å vise etter bare 3 uker. Her er i hvert fall litt av hva som skjedde i uke 1!
Det er altså 3 uker siden en ganske behagelig flytur med Turkish Airlines. Fra Istanbul til Uganda hadde jeg tre breie flyseter for meg selv med puter og tepper og god film på flysetetv'n. Blei vel og merke litt stressa da jeg gjennom flyvinduet mitt så min blå ryggsekk omringet av tyrkere som klødde seg i hodet før de kjørte avgårde med den. Fikk gitt beskjed til en flyvertinne og heldigvis dukket ryggsekken opp på flyplassen i Entebbe.
Jeg landet kl 0250 og var veldig takknemlig for å bli hentet på flyplassen. Fred, som jobber med Watoto sine frivillige, sto klar med skilt. Entebbe ligger ca 45 min kjøring unna Kampala, hovedstaden, hvor jeg ble plassert i et gjestehus. Torsdagen var satt av til å sove ut etter flyturen. Og ettersom vi ikke "får lov til" å gå rundt alene i Kampala gikk jeg rundt meg selv på gjestehuset i stedet. Altfor spendt til å kunne slappe av.
Neste dag derimot var det endelig infomøte med Fred og Jonathan (som jeg har sendt mailer med). Med på møtet var også Dasha fra USA og sykepleier Reiki med mannen Shannon og 3 smågutter fra Australia. Reiki med fam. skulle til Suubi for å jobbe på klinikken der, mens Dasha og jeg ble sendt til Buziga, et av frivillighusene i Kampala.
Ikke verst! Med egen vakt (som kom og gikk som han ville) og vaskedame. Her møtte vi Mia, Steff og Jenna som hadde kommet et par dager før oss, samt et par langtidsfrivillige som var godt kjent med Watoto og gangen i ting i Uganda. Godt å ha de å spørre ettersom man må finne ut av endel ting og gjøre endel erfaringer på egenhånd her.
 |
Fra ve.: Meg, Dasha (USA), Steff (Canada), Mia (Aus), Jenna og Ashley (Canada) og Shirley (Aus)
|
Vi hadde også en haug med nabobarn som vi hadde mye moro med.
Man lærer fort at det er en grunn til at det er noe som heter "African time" og ofte er ikke tidspunktet for når noe blir gjort viktig så lenge det blir gjort.. F.eks. skulle vi få en "Village Tour", omvisning i barnelandsby og babyhjem, mandag 22. okt. i følge ukeplanen vi fikk. Men dette ble utsatt til neste mandag, så neste tirsdag, så neste onsdag og ble tilslutt gjennomført i går etter litt mas =) Taxi bestilles gjerne en halv time før nødvendig avreisetidspunkt og sies det at man kommer om 10 min. kan dette trygt dobbles, om ikke mer. Stort sett greit å venne seg til, men trasig når taxien kom 1 time forsinket og vi gikk klipp av et morgenmøte for ansatte i kirka, "Staff Worship".
Skulle egentlig ikke starte jobbing før på tirsdagen, men heldigvis fikk vi være med allerede på lørdagen. Baby Watoto frivillige i Kampala jobber altså på Bulrushes, det første babyhjemmet, nå med rundt 40-50 barn og også de premature, nyfødte og de sykeste. Syke spedbarn fra de andre babyhjemmene sendes ofte hit.
Tidligvaktene var fra kl 07 - 15.30/1600 og lå en halv times kjøretur unna (om man var heldig med trafikken), så det blei tidlig start på dagene i Kampala.
 |
| "Snarveien" til babyhjemmet |
Watoto har ganske strenger regler for publisering av bilder hvor barn kan identifiseres og de må godkjennes først, noe som er veldig bra, men ikke alltid så lett å få til i kombinasjon med "African Time". Men her er noen bilder fra Bulrushes:
 |
| Hippos, under 6 mnd (?) |
 |
| Formiddagslur |
 |
| Baby T! En herlig baby med det beste smilet. |
 |
| Monkeys, nyfødte i sine køyesenger |
 |
Kuvøser i prematurrommet
|
Bulrushes er delt inn i flere avdelinger. Premature, hvor frivillige og besøkende ikke har tilgang, Monkeys aka nyfødte, Hippos under 6 mnd (?), Elefants (over 6 mnd?), Todlers opp til 2 år sammen med Special needs, klinikken med bl.a. i.v. behandling og en gruppe isolerte barn. Ta dette med en klype salt ettersom jeg bare var her 4 dager og hadde endel inntrykk å ta inn over meg =)
Hver pleier/mamma får tildelt sine barn og danner en familie. Etterhvert som barna blir større og må flyttes til neste rom flytter også pleieren med dem til de sendes ut til de 2 andre babyhjemmene eller barnelandsbyene.
Når man har så mange spedbarn pr. pleier (4-6) er man avhengig av rutine og man kan ikke sitte og gi en og en flaske. Babyene ligger i slags hesteskoputer på gulvet og flaskene støttes av div. tøystykker. Når 12 babyer skal vaskes i vasken går det på samlebond og overraskende fort (så sant man ikke har en treg Stine som tar seg litt for god tid til tørking og smøring og det hoper seg opp 4-5 babyer på tørkebenken..) Fra kl 07 til kl 09 hadde 12 babyer fått 12 flasker melk, 12 kropper var vasket og kledd og 12 senger var red opp.
Første gang jeg så en pleier røske til seg et spedbarn etter armen gispet jeg og ble sittende å gape en stund.. Men Uganda's babyer er tøffe! Har inntrykk av at de er mye sterke enn norske babyer og de er nok vant til litt røffere behandling. Når man er omringet av så mange spedbarn tar det ikke så lang tid før man drar til seg en etter armen selv. Veldig kjekt når man allerede har en annen på armen og en tredje på fanget.
 |
| Man blir fort flink til å multitaske. |
Etter en uke i Kampala ble Mia og jeg flyttet til Suubi. Mer om det i neste innlegg =D