onsdag 21. november 2012

Uke 2 Til Suubi

Etter endel rykter og et plutselig frivilligmøte fikk Mia og jeg beskjed om at vi skulle flyttes til Suubi sammen med Bianca (også fra Aus) og Kathy fra Hongkong. Etter et pinlig stort innkjøp av mat sammen med Mia/Bia (skulle vel å merke holde for 3 personer i 1 uke..) ble vi fraktet en time utenfor Kampala, torsdag 25. okt.. (Henger visst litt etter med bloggen.. ehhe) Etter noen minutter på en humpete jordvei kjørte vi inn til et lite stykke himmel på en grønn åstopp.

Suubi - klasserom på toppen av åsen.

I Suubi er alt samlet på et sted. På toppen av åsen ligger skolen med de forskjellige klasserombyggene. Her ligger også kirka, admin.bygg, fotballbane og basketballbane, samt noen lærerboliger og blokker for "boarding"-studenter. Åsen er omringet av familieboliger delt mellom Suubi 1 og Suubi 2. Her er også egen klinikk, "goatfarm" som leverer melk til babyhjemmet, barnekirke, møbleproduksjon og det store babyhjemmet, Suubi Baby Home. Suubi Village har rundt 1000 innbyggere og vi er alle godt passet på av væpnede vakter =)

Familiehusene med plass til én Watotomor og hennes 8 unger.

Suubi Baby Home
Hvert eneste hus er bygd med penger gitt av mennesker rundt om i verden og de fleste hus er bygd med hjelp av frivillige team som reiser ned for å jobbe gratis i et par uker. Hele det store babyhjemmet var en gave fra en rik familie. En hel liten landsby som trenger rent vann, klær, mat, medisiner, 120 babyer som skal ha melk og grøt og ikke minst bleier, samt en stor del ansatte, bl.a. 62 pleiere/mammaer på babyhjemmet som skal ha lønn, alt drevet av penger gitt frivillig og barnekoret, Watoto Choir's inntekter! Og dette er bare en av 3 landsbyer/babyhjem pluss en del andrer prosjekter som Watoto driver. Et lite stykke himmel. Et så stort prosjekt basert på mennesker gavmildhet =)

Suubi Baby Home er tt flott bygg omringet av grønne plener med en fantastisk utsikt. Hjemmet til ca 120 barn (og 5-7 frivillige). Babyhjemmet er delt i to bygg bundet sammen av en stor lekeplass i 1. etasje og lunsjområdet i 2.etasje. I 1. etasje bor barna fordelt på 4 avdelinger:

Infants aka Tigers, 4-9 mnd
Small toddlers aka Kobs, 9-18 mnd
Big toddlers aka Rhinos, 18 mnd +
Special Needs aka Lions, 2 år +

(Mistenker at denne inndelingen er veldig circa..)

Hver avdeling har et stort oppholdsrom med kjøkken og vaskebenker, 2 soverom og bad/toalett.

I tillegg er det kontorer, kjøkken hvor all maten til både barna og ansatte lages, leiligheten til oss frivillige og en egen klinikk for babyene hvor de kan isoleres. Det er også et fysiorom og et førskolerom med leker, samt to små badebasseng og lekestativer ute.

Inngangen med lekerommet i 1. og lunsjrommet i 2. etasje

Lekerommet

Small og Big Toddlers koser seg i badebassengene

Lek på fysiorommet

Oppholdsrommet med sofa og TV-krok

Vaskebenken står klar for 30 bleieskift etter formiddagsluren..

Pleierene jobber fra 7 am til 7 pm fire dager i uka. Vi som frivillige jobber 5-6 dager i uka. 5 dager om man er her i mer enn 3 mnd, 6 dager om man er her under 3 mnd.. Det er i hvertfall regelen, men den ble kun innført i det vi kom til Suubi og kun for frivillige ved Suubi Baby Home og ikke andre frivillige verken i Suubi eller de andre babyhjemmene.. Lett misfornøyd med det. Det blir ikke så mye fritid igjen når man jobber fra kl 11 til kl 19 hver dag (ettermiddagsvakt), fridagen må brukes på matvarehandel i Kampala med avreise kl 07 og vi ikke får lov til å gå ut etter solnedgang i 18-tiden.

Men i forrige uke ser det ut til å ha bli gjort en feil igjen og på de nye timelistene har vi 2 dager fri! =D Så nå sitter jeg på en herlig onsdag helt fri for planer =)

Ellers så har jeg kun blitt satt på ettermiddagsvakter selv om dette egentlig endre hver 14. dag, men deilig med sløve morninger =) Tidligvaktene er fra kl 07 til 15.30 og vi slipper heldigvis unna 12 timer nattevakter.

Uæ! Nå dør batteriet på dataen snart igjen etter nok et strømbrudd som nå går på andre døgnet.. Mer blogging ved neste mulighet for strømtilgang!



1 kommentar:

  1. Moro å se og lese om hvordan du har det sista : ) Vi gleder oss masse til neste innlegg. Gode klemmer fra oss i Hedrum <3

    SvarSlett